February 15, 2023

-

Met welke uitdagingen kampen start-ups op vlak van community en HR? En hoe kan je daar als ondernemer een verschil in maken?

De toekomst van HR & Community binnen start-ups

Met welke uitdagingen kampen start-ups op vlak van community en HR? En hoe kan je daar als ondernemer een verschil in maken? Wij wierpen eind 2022 onze blik op deze vragen en mochten er een zaal vol student-ondernemers, founders van start-ups, mensen met een business idee en startersinitiatieven mee inspireren tijdens het Community event van Startup Antwerp in Dunden. We namen hen mee in onze wondere start-up-wereld. In ons eigen groeiende verhaal (iets met de C van Community én van Chaos). En in ons immer enthousiaste geloof in de kracht van HR en Community. Ergens tussen die chaos vonden we eindelijk de tijd om onze talk neer te pennen in dit blogbericht. Veel leesplezier!

Jouw mensen, het fundament van jouw organisatie

Een startup-omgeving is een heel specifieke omgeving. Er zijn tonnen goesting, je wilt snel groeien, grijpt alle kansen en probeert veel balletjes in de lucht te houden met een beperkte equippe. Tegelijk heerst er ook heel wat structurele chaos, leef je van trial en error en bevind je je meer dan eens in het klassieke ‘kip of het ei’-verhaal: je wilt eerst opdrachten hebben waar dan vervolgens jouw mensen mee aan de slag kunnen gaan. De juiste mensen welteverstaan want in een start-up omgeving zijn we allemaal een beetje manusje-van-alles, toch? We mogen daarnaast niet vergeten dat HR binnen een start-up veel meer is dan de juiste persoon op de juiste plaats krijgen. Want als je als ondernemer of organisatie het verschil wil maken, staat of valt dat met de mensen in jouw team. Met de community die je zelf iedere dag opbouwt. Jouw mensen zijn het fundament van jouw start-up. Dat fundament is dus best zo sterk mogelijk: het is jouw menselijk kapitaal.

Wie recruitment zegt, zegt retentie

Volgens cijfers van SD Worx stond eind 2021 bij bijna 44% van de Belgische ondernemingen aantrekken en rekruteren nog steeds op nummer één als belangrijkste HR uitdaging voor de komende jaren. Het vinden van het juiste talent als uitdaging is één zaak. Als we bij Collectief aan recruitment denken houden we daarbij steeds rekening met de volledige roadmap van jouw medewerkers en denken we dus automatisch ook aan retentie.

Want als je volop inzet op rekrutering, maar de ‘achterdeur’ van jouw organisatie ondertussen wagenwijd open staat en het gras groener lijkt bij andere organisaties, zorgt dat ook voor verloop. Een fantastische employer branding campagne levert misschien nieuwe medewerkers op, maar kan tegelijk ook het omgekeerde effect hebben op je huidige medewerkers. Is wat je brengt naar de buitenwereld ook écht zo? Of voelt dit aan als false advertising eens die nieuwe collega intern bij je is opgestart? Hoe kan je medewerkers betrokken houden bij een team in volle groei? 

Van binnen naar buiten

Veel bedrijven pakken employer branding dus nog verkeerd aan. De focus ligt nog te vaak op instroom, en te weinig op het behouden van medewerkers. En employer branding is hot, er worden al veel marketing budgetten aan gespendeerd. Maar er is één cruciale stap die de meeste bedrijven overslaan. Namelijk het engageren, stimuleren en bouwen van jouw community alvorens deze branding naar buiten te brengen.

Naast de recruitment nood zien we dus ook een enorme uitdaging op vlak van retentie en engagement

Talent behouden is talent (re)skillen

En last but not least, blijft het voor organisaties een uitdaging om talent te gaan ontwikkelen én herontwikkelen. Wetende dat de war for talent al even woedt, heeft VOKA recent cijfers in kaart gebracht van openstaande vacatures. Heel specifiek zijn er momenteel binnen IT & Digital zo’n 125.000 vacatures die niet ingevuld raken. De verwachting is dat dit cijfer tegen 2030 groeit naar zo’n 600.000. Ten tijde van een periode waar de werkloosheidscijfers nog nooit zo laag zijn geweest moeten we onszelf de vraag stellen of we onze strategie niet moeten herdenken. Is het wel echt opportuun, alleen maar te blijven zoeken naar dit talent of kunnen we ook verder aan de slag met talent dat we reeds in huis hebben om te antwoorden op de uitdagingen van vandaag en morgen voor jouw organisatie? Om die reden is het dan ook meer dan belangrijk om je organisatie future-proof te maken. Investeer in de ontwikkeling én herontwikkeling van je talent binnen je employee experience. 

Our 2 cents…

Als startende ondernemer investeer je best vroeg genoeg in HR en Community binnen jouw organisatie. Steeds kritisch blijven kijken naar jouw eigen HR en community aanpak is dé formule voor een organisatie die klaar is voor de huidige én toekomstige uitdagingen op de markt. 

En keep in mind: onze C staat voor Community maar evengoed voor Chaos - het hoort er allemaal bij ;-)

Contact

Zin
om samen
te werken?

Neem contact op

Marjolein

Founder
& Community Builder

marjolein@collectief.be
Group photo