Project

Employee Engagement voor Europa's meest iconische koekjesfabrikant

Project info

Om te bouwen aan sterke verbindingen tussen medewerkers onderling en de cultuur van het bedrijf naar een hoger niveau te tillen, werkten we een Employee Experience traject uit voor The Fine Biscuits Company. Bekend als producent van enkele van Europa's meest iconische koekjesmerken, waaronder Delacre, Délichoc, Kjeldsens en Royal Dansk.

Where Soft HR en Community Building meet = sweet spot!

De uitdaging

Om het traject af te trappen, formuleerden we samen met het HR-team van FBC volgende doelstellingen:

  • Hoe kunnen we onze communicatie, evenementen en voordelen zo structureren met het doel om deze initiatieven te harmoniseren en gelijk te trekken tussen de verschillende vestigingen?
  • Hoe kunnen we nog meer focussen op een winning culture en ambassadeurschap onder onze medewerkers?
  • Welke activiteiten kunnen we organiseren om onze community te boosten?
  • Hoe kunnen we blijvend werken aan onze eigen cultuur en waarden om ons te blijven onderscheiden van onze concurrenten?

Hoe we aan de slag gingen

Wat deed Collectief?

Het verloop van het traject bestond uit vier grote bouwstenen:

  • Het in kaart brengen van alle huidige evenementen, touchpoints en communicatieacties met/naar collega's in het FBC-netwerk (BE, FR, DK, non-EU) op een gestructureerde en overzichtelijke heartbeat
  • Het samenstellen van de ideale heartbeat, in lijn met de cultuur, mogelijkheden en verwachtingen binnen het FBC-netwerk en met een focus op gelijkheid, regelmaat, structuur en community
  • Het uitwerken van concrete touchpoints – gaande van communicatierichtlijnen, event voorstellen, strategische leidraden, visuals, … – om de Employee Experience te verbeteren en bij te dragen aan een winning culture en ambassadeurschap
  • Het vormgeven van een realistisch en duurzaam plan van aanpak: heel concreet, behapbaar en in detail, waar het team van FBC vlekkeloos mee van start kan gaan

Het resultaat

Naast de creatie van een heartbeat met alle huidige initiatieven en touchpoints, werd er ook een voorstel heartbeat uitgewerkt voor de toekomst. In plaats van één werden er maar liefst twee versies opgeleverd: in de ‘must have’- versie staat de essentie opgenomen, alle communicatieacties, evenementen en touchpoints die de basis vormen van een goede community. De ‘could have’-versie daarentegen bevat nog tal van extra’s en kan beschouwd worden als het ideale scenario, uiteraard rekening houdend met haalbaarheid van uitvoering (workload, timing, budget). 

Enkele actiepunten uit de heartbeat werden verder uitgelicht in een deepdive om meer duiding, informatie en inspiratie te bieden in de verdere uitwerking of toepassing van deze voorstellen:

  • Event template
  • Rewards & Recognition
  • Learning sessions
  • World Compliment Day

Tot slot werden er ook tal van materialen en visuals opgeleverd om de touchpoints uit de heartbeats kracht bij te zetten, richting te geven, inspiratie en houvast te bieden.

Met de oplevering van al deze documenten en materialen is het project volledig afgerond en heeft The Fine Biscuits Company al het nodige voorhanden om de voorstellen en ideeën intern uit te voeren en concreet om te zetten in de praktijk. Wij kijken met veel voldoening terug en hebben al zin om aan de slag te gaan met een volgende Employee Experience.

No items found.

Contact

Zin
om samen
te werken?

Neem contact op

Marjolein

Founder
& Community Builder

marjolein@collectief.be
Group photo